Κατάθλιψη,συμπτώματα,αίτια,θεραπεία και πρόληψη!

δημοσίευση | 16/03/2016 στην κατηγορία Υγεία

Γράφει ο Νεκτάριος Κοσμάς, τελειόφοιτος κέντρου εφαρμοσμένης  συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας

 

 

 

 

 

Κατάθλιψη,συμπτώματα,αίτια,θεραπεία και πρόληψη!

 

 

 

 

 

 

  Πολύ συχνά μπερδεύουμε την κατάθλιψη με την στεναχώρια ή την κακή διάθεση που μπορεί όλοι μας να έχουμε κατά διαστήματα .Σίγουρα θα έχουμε ακούσει να λένε ή μπορεί και οι ίδιοι να έχουμε πει «Δεν είμαι και πολύ καλά τελευταία» «Είμαι πεσμένος τον τελευταίο καιρό και περνάω μια φάση, δεν έχω πολύ όρεξη» «Δε ξέρω τι έχω αλλά δε θέλω να βγαίνω έξω καθόλου, νιώθω την ανάγκη να μείνω μόνος και δε θέλω να βλέπω άνθρωπο».

 

  ΠΡΟΣΟΧΗ: Η κατάθλιψη είναι μια κλινική διαταραχή.

 

Τρείς είναι οι σημαντικότερες ψυχιατρικές διαταραχές που έχουν καταθλιπτικά συμπτώματα :

 

1)     Η μείζων καταθλιπτική διαταραχή

 

2)     Η δυσθυμική διαταραχή

 

3)     Η διπολική διαταραχή (πρώην μανιοκατάθλιψη)

 

 

Η μείζων καταθλιπτική διαταραχή που θα αναλύσουμε στο άρθρο αυτό είναι μια κοινή διαταραχή της διάθεσης στην ψυχολογία και στην ψυχιατρική στην οποία η καθημερινότητα ενός ατόμου διαταράσσεται από έντονη θλίψη μελαγχολία ή απελπισία. Χαρακτηρίζεται από επεισόδια που διαρκούν τουλάχιστον 15 μέρες. Κατά τη διάρκεια του επεισοδίου έχουμε τουλάχιστον πέντε από τα παρακάτω συμπτώματα:

 

·        Έντονη διάχυτη πεσμένη, θλιμμένη διάθεση όλη μέρα, σχεδόν κάθε μέρα. Συχνά συνοδεύεται με μία υπερευαισθησία και με συχνά κλάματα.

 

·        Ανηδονία, μειωμένο ενδιαφέρον/ευχαρίστηση σχεδόν για όλα, σχεδόν όλη μέρα, σχεδόν κάθε μέρα.

 

·        Αλλαγή στο βάρος και στην όρεξη. Άλλες φορές η με αποχή από το φαγητό και χάνοντας απότομα βάρος η και το αντίθετο τρώγοντας πολύ και βάζοντας πολλά παραπανίσια κιλά.

 

·        Αίσθημα κόπωσης, πολλές φορές και χωρίς να έχουμε κάνει σχεδόν τίποτα.

 

·        Αίσθημα αναξιότητας ή ενοχής. Αρνητική θεώρηση εαυτού «Είμαι ανάξιος» «Κανείς δε με αγαπάει» «Δεν ελπίζω τίποτα για το μέλλον μου».

 

·        Αδυναμία συγκέντρωσης και δυσκολία στη λήψη αποφάσεων.

 

·        Σκέψεις θανάτου.

 

 Για να εμφανιστεί η κατάθλιψη δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει κάποιο γεγονός πυροδότησης. Βιολογικοί, κοινωνικοί και ψυχολογικοί παράγοντες μας κάνουν ευαίσθητους σε κάποιες διαταραχές. Ένα έντονο γεγονός (χωρισμός, ξαφνικός θάνατος ή απόλυση από την εργασία μας) φέρνει στην επιφάνεια αυτή την ευαισθησία και έτσι πυροδοτείτε η διαταραχή.

 

 Η κατάθλιψη δεν περνάει από μόνη της και χρειάζεται οπωσδήποτε βοήθεια ειδικού. Αποτελεσματικότερες θεραπείες είναι η γνωσιακή συμπεριφορική ψυχοθεραπεία σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή (αντικαταθλιπτικά χάπια).

 

 Συμβουλές όπως «Δεν είναι τίποτα θα σου περάσει», «Σταμάτα να στεναχωριέσαι, μην κάνεις έτσι» τις ακούμε συχνά από το περιβάλλον μας και ειλικρινά δε βοηθούν καθόλου.

 

 

 Μπορούμε και οφείλουμε στον εαυτό μας να φροντίσουμε για την πρόληψη ώστε να μην πάθουμε κατάθλιψη όπως και αν έχουμε κάνει θεραπεία να μην γίνει υποτροπή, φροντίζοντας καθημερινά να περιλαμβάνουμε στο ημερήσιο πρόγραμμα μας δραστηριότητες που να μας προσφέρουν ευχαρίστηση και ικανοποίηση. Να γυμναζόμαστε, να ασχοληθούμε με κάποιο χόμπυ και με νέες  ευχάριστες δραστηριότητες. Να περνάμε ποιοτικό χρόνο με τον εαυτό μας και να φροντίζουμε να έχουμε ανθρώπους γύρω μας που μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα.